Antingen älskar man Pokémon Go eller så gör man det inte :) Jag är en av de tusentals som gärna spelar PG. Och jag ser potential i spelet. För de som inte spelat så ska jag när jag laddat hem appen Pokémon Go, fånga in olika Pokémon - figurer och där igenom samla på mig poäng, stardust och gå till olika platser (Pokéstop) för att samla på mig bollar som jag använder då jag fångar figurerna. Spelet visar på en karta var jag befinner mig och var jag kan hitta tex Pokéstop. 

Nåja, är man mer nyfiken så kan man ju alltid ta hem spelet och kolla. 

Jag ser många möjligheter i att använda detta spel i undervisning. SO, svenska, matematik, idrott och hälsa är de ämnen som direkt kommer upp. 

SO - kartläsning, väderstreck, korta fakta om platsen där ett Pokéstop är - då kan eleverna få i uppdrag att komma ihåg eller skriva ner den fakta det står och sedan forska vidare kring detta i klassrummet.  

Svenska- man behöver kunna läsa eller ha en kompis med som kan läsa för att läsa ovanstående. Träna på att skriva av, skriva texter, leta fakta, redovisa muntligt och skriftligt, läsa varandras texter...osv osv i oändlighet.

Matematik - räkna ut hur långt man behöver gå för att nå ett Pokéstop, för att ett ägg kläckas (se nedan) eller räkna ihop hela gruppens bollar eller figurer. 

Idrott och hälsa - ja, man måste ju gå till de olika platserna för att kunna få bollar och Pokémons. När man fått ett ägg vid ett Pokéstop ska detta läggas i en äggkläckningsmaskin. För att ägget ska kläckas ska man vandra mellan 2 och 10 km! Awesome! 

Uppdraget kan vara i en park eller ett annat område där eleverna inte befinner sig i trafiken. Många Pokéstop finns i parker. Dela upp eleverna i grupper - alla har inte mobil eller WiFi. De som har mobil får i uppdrag att låna ut sin mobil varannan fångst så alla får spela (samarbete). Uppgiften kan vara att skriva ner den fakta som finns vid ett Pokéstop, räkna hur många bollar och annat som gruppen lyckas fånga eller sätta igång en stegräknare för att kolla vilken grupp som går längst. Det finns massor av andra sätt att använda sig av detta spel i undervisnigen. Här snackar vi om att göra undervisningen levande och rolig! Och så elevnära man möjligen kan komma.

Låt eleverna välja en Pokémon som de ska rita av(Bild), skapa en berättelse kring(svenska) och göra som en docka. Forska kring vad deras Pokémon har för styrkor och svagheter - jämför fördelar och nackdelar. 

Wow! Jag är helt såld! :) Detta är ett guldägg till skolan att verkligen ta vara på.


En kollega i kåren som också ser möjligheterna i PG, skrev denna kommentar på Facebook. TACK för mer inspiration Annika! Tillsammans växer vi! <3

Annika Almander Jag har också funderat på fenomenet Pokemon Go. Jag tänker precis som du att det går att integrera i den vanliga undervisningen. Jag vill utgå från elevernas erfarenhet av spelet och att vi tillsammans utforskar vad det här är för ett spel. Vi kan söka information , beskriva och förklara hur spelet är upplagt.Prata om möjligheter/risker, fördelar och nackdelar. Få barnen att tänka efter på vilket sätt det här spelet påverkar oss. Det finns de som hyllar spelet och det finns de som "dissar" spelat. Hur kan det komma sig att vi tycker så olika? Vi kan öva oss på att argumentera för eller emot.. De som utvecklat spelet, vad vill de? Mycket spännande . Jag ser massor med möjligheter att träna alla de förmågorna som finns i våra styrdokument!